Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, deniz dibi tarama faaliyetleri hakkında önemli bilgiler paylaştı. Bakanlık ve özel sektör iş birliği ile 2023 yılından bu yana toplam 5 milyon 960 bin metreküp deniz dibi tarama işlemi gerçekleştirildi.
Deniz Dibi Taramasında Büyük Adımlar
Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü’ne bağlı Deniz Dibi Tarama Başmühendisliği, 2023 yılında 760 bin metreküp, 2024’ün ilk beş ayında ise yaklaşık 300 bin metreküp deniz dibi taraması yaptı. Özel sektör firmaları ise aynı dönemlerde sırasıyla 4 milyon metreküp ve 900 bin metreküp tarama gerçekleştirdi.
Deniz Dibi Taramanın Önemi
Bakan Uraloğlu, deniz dibi taramanın mekanik veya hidrolik yöntemlerle yapıldığını belirtti. Bu süreçte, kum, çakıl ve kaya gibi maddeler çıkarılarak başka yerlere naklediliyor. Bu işlemler, deniz ve kıyı şeridinin korunması, emniyetli su yollarının oluşturulması ve şev erozyonunun önlenmesi gibi amaçlarla yapılıyor.
Artan Tarama Talebine Yanıt
Bakan Uraloğlu, Türkiye’de deniz dibi tarama talebinin giderek arttığını ve bu talebi karşılamak için gerekli atılımların yapıldığını vurguladı. Yeni büyük limanların inşası ve mevcut limanların şartlarının iyileştirilmesi, büyük kapasiteli gemilerin yüklerini elleçleyebilmek için önemli adımlar atılıyor.
Tarama Faaliyetlerinde Kullanılan Teknoloji
Deniz ve İçsular Tarama Yönetmeliği’ne göre faaliyet gösteren 25 şirket bulunuyor. Bu şirketlerin 3’ü Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteriyor. Bakanlık filosunda bulunan 38 tarama gemisi, 2023 yılında 760 bin metreküp tarama gerçekleştirdi. Özel sektör firmalarının filolarındaki 80 tarama gemisi ise aynı yıl yaklaşık 4 milyon metreküp tarama yaptı.
Geleceğe Yatırım
Bakan Uraloğlu, tarama teknolojisini yükseltmek ve tarama kapasitesini artırmak amacıyla gerekli adımların atıldığını söyledi. Aralık 2024’te teslim edilmesi planlanan 750 metreküp kapasiteli Split Barge Projesi’nin inşası devam ediyor.